vrijdag

Help! Niemand koopt mijn huis!



Een noodkreet van een stel dat mij een email stuurde met als onderwerp bovenstaande titel.
Nieuwsgierig als ik ben open ik direct de mail en zie een lang verhaal. Een aangrijpend verhaal ook eigenlijk wel van een jong stel dat helaas na jaren gelukkig te zijn geweest heeft besloten om niet samen verder te gaan in het leven. Op zich natuurlijk al erg genoeg (gelukkig geen kinderen in het spel), maar nu moet hun huis nog verkocht. De woning staat al ruim een jaar te koop en er zijn slechts 3 kijkers geweest…. De tijd dringt en de twee willen beide graag verder met hun leven, maar het huis hangt als een blok aan het zere been. Zonder de overwaarde die uit het huis vrij gaat komen kunnen zij allebei niet opnieuw beginnen en dat is op zijn zachtst gezegd zuur.

Het stel heeft ruim een jaar geleden de woning aangeboden bij een plaatselijke makelaar. Er werden direct foto’s gemaakt en binnen een week stond de woning in de etalage en op internet. Heerlijk dachten ze, lekker snel! Maar helaas is er weinig respons van kijkers. Er blijkt wel veel animo te zijn op het internet, want de woning wordt wél goed bekeken, maar het nodigt blijkbaar de aspirant koper niet uit om een afspraak te maken voor een bezichtiging. Na een half jaar geduld nemen ze op eigen initiatief contact op met de makelaar. Tja zakken in prijs lijkt hem de beste optie! Ze gaan akkoord en zakken dezelfde dag nog met maar liefst € 20.000,= (wauw) Maar ook na deze prijsverlaging geen respons…

Weer een aantal maanden verder begint de druk nu toch aardig op te lopen en vragen zij nogmaals advies aan de makelaar. Misschien tóch nog meer zakken, is zijn enige advies. Eigenlijk kúnnen en willen ze dit helemaal niet, want dit houdt dan immers ook in dat er minder overwaarde vrij komt uit het huis, geld dat ze eigenlijk beide hard nodig hebben. Ze besluiten in goed overleg zelf verder te gaan zoeken en komen zo uit bij “verkoopstyling”. Ze kennen het beide niet, maar zijn geïnteresseerd in de teksten op de website en de werkwijze. Ze besluiten om mij te benaderen voor advies en zo ontvang ik dus dat mailtje met als onderwerp; Help, niemand koopt mijn huis!” De mail gaat verder en de brandende vraag is; Wat is er mis met ons huis? Kun jij ons misschien verder helpen? We willen graag advies.

Ik neem direct contact op en na een telefonische intake maken we een afspraak. Beide zijn bij de afspraak aanwezig. Als ik binnenkom, schrik ik……. Tja ik snap direct wat aspirant kopers afschrikt als ze de woning zien op internet. Kleur, héél veel kleur. Zo zijn de muren in de woonkamer donkerbruin, de keuken blauw, de slaapkamer limegroen en de muren in de badkamer deels turquoise. Door het hele huis staan beeldjes van kristal en de woning is bovenal ook nog eens VOL, heel erg vol. Dus ja, ik ben verbaasd. Verbaasd dat de desbetreffende makelaar hier niets van heeft gezegd, helemaal niets! Hoe kan dat toch? Zó kun je een woning toch niet op de woningmarkt presenteren, zeker niet in deze markt!

Ik wil deze mensen helpen! Er is een klik en ik heb écht met ze te doen. We gaan samen het hele huis door en maken uiteindelijk een hele lijst met prioriteiten van wat er allemaal moet gebeuren om de woning aantrekkelijk te maken voor zoveel mogelijk kopers. Ze zijn om! Maar ook heel boos, boos op de makelaar vooral, want ze staan zeker open voor al mijn adviezen en balen ronduit dat ze hier niet eerder op zijn gewezen. Ze besluiten dan ook direct om de woning uit de verkoop te halen en eerst mijn hele stylingplan uit te gaan voeren. Ik help ze daarbij en elke dag zien we dat het huis zo ontzettend opknapt en mooi wordt. Twee dagen zijn ze aan het ruimen, meubels verplaatsen en schilderen met hulp van mij, familie en vrienden. Ook de kleine tuin wordt geheel onder handen genomen, schoongemaakt en voorzien van bloeiende violen. Ik krijg een budget mee van € 500,= en schaf wat mooie spulletjes aan om de woning er echt uit te laten springen. De 3e dag komt een fotograaf uit mijn netwerk nieuwe foto’s maken. De foto’s worden prachtig!

Binnen een week staat de woning weer op de markt, maar dit maal niet meer via de "oude"makelaar, ze gaan de woning zelf verkopen via een internetmakelaar en zetten de woning weer voor de “oude” prijs in de markt. En wat denk je? Na 2 dagen hebben ze al 2 afspraken met kijkers en nog een week later een eerste bod! Uiteindelijk is de woning voor € 7.500,= onder de vraagprijs verkocht binnen 3 weken en ontvang ik weer een email, dit maal is het onderwerp van de email: HOERA….

Tjonge wat ben ik blij voor ze en wat leef ik mee! Heerlijk….. enne meneer de makelaar….er is totaal nog nét geen € 1000,= geïnvesteerd en uiteindelijk ook nog € 37.500,= winst gemaakt. Return On Investment noem je dat! 

(ps: n.a.v. deze post krijg ik veel vragen, anno nu werk ik niet meer als zzp'er voor mezelf. Wél hoop ik alle lezers te kunnen inspireren met deze post, want het blijft belangrijk dus doe er je voordeel mee ;-)